*Статията е републикувана от блога на Advokatami.bg.
Марката е най-добрият начин да осигурите разпознаваемост на своя бизнес и да защитите стоките или услугите, които предлагате, от конкуренцията. Преди да инвестирате в своя бранд обаче е добре да знаете какви са изискванията за регистрация на търговска марка в България.
Задължителни характеристики на марката
На първо място една марка трябва да бъде знак, който може да бъде изобразен графично. Той трябва да бъде под формата на текст или изображение, включително и триизмерно такова. Възможно е също така да се регистрира и звукова марка, с която потребителите да свързват бизнеса ви, например мелодия. У нас не могат да се регистрират друго знаци или елементи, които имат отличителен характер, но не могат да се изобразят графично, например ароматът на парфюм. Това е възможно в други държави като Холандия.
Марката трябва да бъде знак, който има отличителен характер. Това означава, че трябва да е в състояние наистина да насочва потребителите към вашия бизнес. Ако, например произвеждате мебели, не може марката ви да бъде просто “Мебели” или пък “Мебели от дъб”. Това не е отличителен знак, а чисто и просто описание на това, което предлагате. Не можете да използвате и думи, които са станали нарицателно за даден продукт, например “smartphone” като марка за многофункционални мобилни устройства. В тази връзка трябва да прецените, за какво стоки регистрирате марката. Марката “Apple”, например, е регистрирана в областта на технологиите и това е съвсем допустимо. Ако обаче някой иска да я регистрира за продажба на ябълки, тя вече няма да покрива изискванията на закона
В марката ви не може да се включва знамето на някоя държава, гербът й или други национални символи, както и символите на международни организации, например знамето на ООН. Трябва, също така, да избягвате изобразяването на официални знаци за контрол или качество, като например “Български държавен стандарт”. Не може да включвате и изображения на културни или исторически ценности.
Ако не спазите някои от тези изисквания, марката ви няма да бъде регистрирана и отказ ще бъде постановен още в началната фаза на проверката в Патентното ведомство.
Липса на идентични или сходни предходни марки
Ако спазите посочените по-горе изисквания, марката ви ще премине първия етап от проверки успешно. Необходимо е обаче, освен покриването на тези критерии, към момента на подаване на заявката да няма регистрирани идентични или сходни марки, които да защитават същите стоки и услуги, които и вие искате да защитите. Не става въпрос за пълна идентичност, ами за проста прилика.
За да избегнете проблеми, преди регистрацията, трябва да направите проверка за марките на конкуренцията. Обхватът на проверката не трябва да бъде ограничен само до България, тъй като притежателите на марки на Европейския съюз (марки на общността) също могат да попречат на регистрацията на вашата марка.
Когато между две марки има степен на сходство, която може да обърка потребителите по-късната марка, в случая вашата, няма да бъде регистрирана. Дали съществува възможност от заблуждение на потребителите, се преценява от Патентното ведомство като преценката понякога е субективна.
За да се стигне до такава проверка обаче е необходимо някой от собствениците на предходни марки да възрази срещу регистрацията на тази, която вие сте заявили. Това се случва с подаване на опозиция. Ако опозиция не бъде подадена, марката ще се регистрира без проблем, но, дори и да постъпи опозиция, вие бихте могли да се защитите от нея като докажете уникалността на своята марка и факта, че тя не нарушава правата на предходния собственик.
Регистрацията на марка е важна стъпка за вашия бизнес. Добре е, когато решите да инвестирате в процедурата по регистрация, да се доверите за това на специалист, който да проучи желаната от вас марка и да ви даде съвет за рисковете, които крие тя и как може да се избегнат. Ние в екипа на Advokatami можем да направим точно това.
A trademark similar to Putin and Medvede...
GAP can not be a trademark in Switzerlan...